Odkaz dračích jazdcov 4 – Inheritance

Trvalo to o niečo dlhšie, ako som čakal, ale konečne sa môžem podeliť o svoje dojmy z čítania záverečného dielu cyklu Odkaz dračích jazdcov od Christophera Paoliniho.

Hneď na úvod musím povedať, že Inheritance je knižka dlhá. Papierové vydanie má cez 880 strán, je teda najdlhším dielom celej série. Preto mi aj toľko trvalo ho prečítať.

V druhom rade, Inheritance je záverečný diel, teda sa v ňom rozuzlia prakticky všetky neuzavreté pŕibehové roviny – vojna ako taká, Galbatorix, Murtagh, Arya, Roran… Nebudem zabiehať do podrobností, aby som niekomu náhodou nepokazil zážitok. Ale môžete si byť istí, že je tam naozaj (takmer) všetko, čo vás môže zaujímať.

Štýl písania sa od Brisingru veľmi nezmenil – príbeh je rozprávaný vo viacerých prepletených a prekladaných líniách. Pri čítaní sa mi zdalo, že jazyk, ktorým je kniha písaná, nadobudol trochu väčšiu zložitosť. Paolini sem tam používa aj archaické slová a podobné vychytávky, takže jazyk je v kažom prípade pestrejší.

Príbeh je na niekoľkých mietach na môj vkus trochu príliš rozťahaný, ale dá sa to prežiť. Nudnejšie pasáže nie sú príliš dlhé.

Ale mám aj niekoľko dosť veľkých výhrad. Prvou je prakticky úplná absencia informácií o Angele. Celý knihu som bol zvedavý, čo je zač a prečo je to tak zvláštna postava. Bol som sklamaný, nie je tam o nej fakt skoro nič.

Druhá (a oveľa väčšia) výhrada sa týka záveru knihy – prakticky jej epilógu. Poviem o ňom len jednu vec: absolútne sa mi nepáčil. Celých 850 strán bolo fajn, len aby mi autor celú knihu znechutil na posledných tridsiatich. Myslím si (a tento názor nezastávam len ja), že autor jednoducho nezvládol záver a týmto spôsbom by sa fantasy knihy (a série) ukončovať nemali. Veď uvidíte sami, či už siahnete po anglickom origináli (da sa u nás kúpiť), alebo si počkáte na slovenský preklad, ktorý by sa mal ukázať v marci budúceho roku.

V každom prípade budem rád, ak sa so svojimi názormi podelíte v komentároch 🙂

UPDATE 4.3.2012

Dnes som sa na Twitteri dozvedel novinku priamo od Ch. Paoliniho. Nebolo to tak celkom prekvapivé, ale teraz si aspoň môžeme byť istí – Inheritance bude mať PIATY diel. Nie je jasné, kedy (Paolini teraz pracuje na novom projekte), ale bude. S touto informáciou už záver nevyzerá tak otrasne. Musím ale povedať, že tento Paoliniho prístup je zlý – povedať, že ide o “záverečnú” časť, ukončiť ho tak, ako ho ukončil a potom úplne pomimo potvrdiť, že bude aj ďalší diel.

Nič to, aspoň sa máme na čo tešiť. Snáď sa situácia okolo udalostí v epilógu nakoniec vyrieši k spokojnosti nás, fanúšikov.

@InheritanceCP: @sneakingtime There will be a fifth book at some point. Check http://t.co/aNUkuPvR – you’ll find interviews that will answer your questions.

17 thoughts on “Odkaz dračích jazdcov 4 – Inheritance

  1. Lilli

    Kniha musí byť určite zaujímavá a už sa na ňu teším, no chcela by som vedieť viac o tom, čo sa nakoniec stalo. Bolo by možné, aby si ešte doplnil nejaké podrobnejšie info o závere alebo mi to napísal mailom, aby niekto neprišiel o prekvapenie? Vopred ďakujem.

  2. Cale2222

    Keď môžem poprosit tiež by som chcel vedieť nejake bližšie informácie o tej knihe velmi ma zaujima a nechce sa mi čakať na preklad.

  3. Luci

    Aj mňa veľmi zaujíma záver, fakt si neviem ani predstaviť ako sa to skončí
    prosím napíšeš aj mne nejaké bližšie info??? Hneď ako vyjde v slovenčine si ju kúpim 😀

  4. Erik

    Musím povedať, že tento Blog sa mi veľmi páči.
    A vy nedočkavci.. Knížka je predvídateľná: Všetko, čo som si myslel, že sa stane sa stalo. Ten koniec sa mi zhnusil.
    Musím povedať, že je iné čítať knihu po anglicky. Zaujímalo by ma, či si pritom používal slovník.

    1. Mar3ek Post author

      Ďakujem za pochvalu 🙂
      Máš vlastne pravdu – väčšina vecí sa dala odhadnúť. Pri čítaní anglických kníh slovník nepoužívam. Väčšine textu rozumiem a zvyšok sa zväčša dá odvodiť z kontextu. Je pravda, že to celkom závisí aj do štýlu, ktorým je kniha napísaná – napríklad s Night Angel trilogy som mal spočiatku trochu problém. Ale aj na ten štýl som si časom zvykol.

  5. Luu

    prosiim napis mi na email co sa ti nepacilo na konci neviem totiz teraz ci ju kupit alebo nie moj email
    (mail nezverejnený) PS: viem ze spravne je to raspberry ale pomylila som sa pri vytveni nicku
    😀 diky

  6. Luu

    panebože, on je na praškoch ? najprv povie že to je trilogia potom zrazu tetralogia a teraz bude aj 5 diel. ako ja som rada že koniec nebude nakoniec taky blby ale človeka to naserie aspoň mňa lebo na 5 časť budem čakať asi 3 roky to je na prd. Prečo si nemôžu spisovatelia napisať knihy dopredu a potom ich pekne vydať po sebe mesiac dva rozdiel medzi vydavaniami.No nič dúfam že jeho 5 sa dožijem 😦

  7. Lilli

    Podľa môjho názoru by bolo od neho celkom pekné, keby napísal tú 5. a dúfam poslednú knihu a až potom pracoval na niečom ďalšom, aby sme na to nemuseli čakať ďalších 5 rokov. 🙂

Pridaj komentár