HP logic

Dnes som sa v práci zase niečo nové naučil. Veľké životné ponaučenie: ak si kúpite počítač, neverte jeho recovery partition. Po dnešnej skúsenosti s počítačom od firmy HP mi slovo “recovery partition” príde mimoriadne ironické.

Začnem ale od začiatku. Jeden náš klient, keďže narába s nemalými finančnými obnosmi, nás požiadal, aby sme im vymysleli, ako zašifrovať ich firemné počítače a ochrániť tak citlivé dáta v prípade krádeže.

Na prvý pohľad jednoduchá úloha – keďže tam majú Windows 7, použijeme palubný BitLocker a bude vymaľované. Problém: vo firme majú počítače s Windows 7 Professional, ktorý BitLocker neobsahuje. Alternatíva: použijeme TrueCrypt, ktorý je zdarma a rokmi odskúšaný.

Problém: HP (výrobca daných počítačov) sa rozhodol, že vo svetle modernizácie budú disky v týchto all-in-one počítačoch vybavené partition tabuľkou typu GPT (GUID partition table). Čo je relatívne nový formát a OS Windows ho podporujú cca od roku 2010. A TrueCrypt ho samozrejme nepodporuje, rovnako ako ostatné známe hard drive encryption utility.

Takže čo? Potrebujeme sa zbaviť GPT a nahradiť ju klasickým dosovským MBR záznamom. A to sa samozrejme nedá spraviť bez preformátovania disku. Riešenie: zazálohujeme dáta, nabootujeme v recovery a disk prekonfigurujeme.

Vysvitlo, že HP recovery prostredie sa pred recovery operáciou na nič moc nepýta a rovno preformátuje disk. To mi moc nepomohlo, tak som operáciu zastavil. Myšlienka bola, že pomocou Linux Live CD nabootujem, odstránim GPT a následne znovu pustím recovery.

Pomocou GParted live USB sa mi GPT nakoniec podarilo odstrániť, ani to nebolo tak zložité. Celkom som sa ale naštval, keď som zistil, že sformátovaním partition s Windows a bootloaderom už (UEFI) BIOS odmieta sputiť recovery prostredie. Rozumné, nie? HP recovery partícia jednoducho nie je samostatne bootovateľná. Great job, HP!

Po troche hľadania som zistil, že v takýchto prípadoch je nutné spustiť recovery prostredie z CD. Ktoré k počítačom pribalené nebolo. A ktoré je možné si ZAKÚPIŤ od HP (alebo vyrobiť manuálne, čo ale nebolo v tomto prípade už možné, že?).

Nakoniec som sa, po tlmených programátorských nadávkach, rozhodol proste vziať image z iného funkčného počítača a prekopírovať ho na ten, na ktorom som pracoval, a s dôsledkami si poradiť potom. Toto riešenie nakoniec fungovalo rozumne, GPT bola preč, OS bežal hladko a bez problémov a TrueCrypt šifrovanie sa spustilo.

Bottom line: ak máte na počítači recovery partíciu (väčšina ich má) a nepatríte medzi tých, čo ju pri prvom spustení premažú a nahradia vlastnou inštaláciou OS, pripravte si pre istotu aj recovery CD – pretože recovery partícia je síce pekná vec, ale ako vidno, nie vždy vám to bude stačiť.

Tento článok spomína konkrétne HP počítače, pretože práve na nich som sa dnes mordoval. Je ale dosť dobre možné, že podobná situácia vládne aj u iných výrobcov.

Pridaj komentár

