Daniel Polansky: Low Town

Alebo tiež v češtine Dolní město – Léčba ostrou břitvou. Tak znie názov knihy, ktorá sa mi asi pred týždňom dostala do ruky. Ide síce o autorovu prvotinu, ale v žiadnom prípade neľutujem, že som si ju prečítal.

 

Low Town je veľmi zaujímavá kombinácia fantasy a pre-industriálneho sveta nie až tak odlišného od toho nášho, s obsahom noirových prvkov. Vo svojej podstate ide o detektívku zasadenú do veľmi pochmúrneho sveta, ktorý sa na jednej strane hemží kúzelníkmi a šľachticmi, no na druhej strane obsahuje ťažké delostrelectvo a ekvivalent asi každej “našej” drogy. Spočiatku som k tomuto mixu pristupoval s istou opatrnosťou, pripravený knihu okamžite odložiť, ak by som zistil, že nestojí za to. Nebolo to nutné.

Ak uvážim, že klasické detektívky ma nudia na smrť a vyhýbam sa im čo najširším oblúkom, táto ma extrémne bavila. Ako som spomínal, kniha vykazuje aj isté prvky spájané so žánrom noir, čo sa v kombinácii s fantasy svetom veľmi často nevyskytuje. Daniel Polansky ale ukazuje, že ak sa prísady skombinujú v správnom pomere, výsledok stojí za to.

Niečo k deju: príbeh sa odohráva v jednom z najväčších miest krajiny – väčšinu času v jeho najtemnejších a najspustnutejších častiach. Hlavným (anti)-hrdinom je bývalý vojak, policajt a špeciány agent (ak ste čítali Noční hlídku od sira T. Pratchetta, predstavte si Nedotknuteľných), terajší nezávislý drogový dealer. Strasti života z neho postupom času urobili tvrdého človeka, ktorý v sebe ale stále nosí istý morálny kód – aj keď nemusí byť práve v súlade so zákonmi a nariadeniami.

Zápletka začína relatívne “nevinne” – kdesi v Dolnom meste sa stratí dieťa. Hliadka (ako si človek iste dokáže predstaviť) má Dolné mesto intenzívne na háku a akékoľvek vyšetrovanie je veľmi rýchlo zastavené. Až kým sa nenájde telo. Vtedy sa začne kolotoč, kde vyšetrovanie a náhodné obviňovanie veľmi často splývajú. A keď sa na scéne objaví monštrum vyvolané z Prázdnoty medzi svetmi, začne ísť naozaj o život.

Štýl, ktorým je kniha písaná, je relatívne zložitý – autor používa dosť zložité výrazy a dlhé vety. Prekladať by som to po ňom naozaj nechcel (knihu som čítal v angličtine). Príbeh je rozprávaný v prvej osobe, čo mu dodáva na zaujímavosti. A autor si nedáva servítku pred ústa – drogy a násilie sú na dennom poriadku. To všetko ale prispieva k veľmi silnej atmosfére (ak ste hrali počítačovú hru Max Payne alebo videli francúzsky film Renaissance, viete, o čom hovorím).

Tvrdá kniha. Tvrdý svet. Tvrdý hrdina. Ak inklinujete k temnému fantasy alebo noir detektívkam (alebo k obom naraz), odporúčam vám Low Town aspoň vyskúšať. Český preklad vyšiel pred pár dňami.

2 thoughts on “Daniel Polansky: Low Town

  1. luu

    ahoj,
    noir detektívka to znamená čierna detektívka? ja llen viem že noir vo franc. znamena čierny takže ako čierny humor alebo opak? asi hlupa otazka ale 1krat som to počula.

    1. Mar3ek Post author

      Noir je pojem pochádzajúci z filmového prostredia, ale presadil sa aj v knižnom svete. Hlavnými znakmi sú drsné svety/postavy, pochmúrna atmosféra, cynickosť a sexuálne motívy.

Pridaj komentár

