Prečo ako programátor nemám rád YouTube

Stránku YouTube asi nemusím nikomu predstavovať – každý užívateľ internetu si už niekedy pozrel hudobný klip či zábavné video uložené na tejto stránke. Čo sa bežného užívateľa týka, YouTube je super vec. Ale ako programátorovi mi niekedy lezie strašne na nervy.

Prečo? Odpoveď súvisí s mojím programom Mar3ek’s Download Manager. Do verzie 1.0.0.6 (máj 2011) som pridal možnosť sťahovať videá zo stránok YouTube. Trvalo dosť dlho, kým sa mi podarilo napísať daný kód – a to som mal k dispozícii hotový javascript, podľa ktorého som to mohol písať.

Funkcia chvíľu pracovala správne, no potom zrazu YouTube zmenil prehrávač, pridal nové formáty videa a spolu s nimi aj spôsob, akým sú do stránky ukladané odkazy na videá. Tak som musel môj kód poupraviť. To mi veľa času nezabralo a program opäť pracoval správne.

Neubehli však ani dva mesiace a YouTube znovu zmenil spôsob vkladania odkazov na videá. Tento krát to nebola taká malá zmena a musel som preto prekopať značnú časť môjho kódu. Musím povedať, že opravovať každý mesiac jednu a tú istú funkciu ma celkom irituje. Je jasné, že YouTube to robí naschvál, aby výrobcom programov na sťahovanie videí čo najviac skomplikoval život. Ak by totiž sťahovanie videí považoval za vhodné, ponúkol by túto funkciu sám od seba.

Táto politika však nefunguje a nikdy fungovať nebude – security through obscurity nie je na internete vhodný koncept (ono to vlastne nie je vhodný koncept nikde). YouTube môže vymyslieť ľubovoľne zložitý spôsob, ako do stránky video zakomponovať, ale v konečnom dôsledku tam tá informácia musí byť – inak by si užívatelia nič nepozreli. A práve preto je nájdenie týchto odkazov v tele stránky vždy len otázkou času. Prečo potom investovať do stále nových a nových metód, keď to v praxi aj tak nemá žiadny postrehnuteľný efekt?

Neustála nutnosť aktualizovať kód potom nespraví nič iné, len že podráždi vývojárov. A preto z programátorského hľadiska nemám YouTube rád.

One thought on “Prečo ako programátor nemám rád YouTube

Pridaj komentár

