Harry Potter a Relikvie Smrti – Časť 1 (Film)

Tak som sa dnes dostal k tomu, aby som si šiel pozrieť dlhoočakávaný prvý diel siedmeho filmu o Harrym Potterovi.

V prvom rade by som chcel upozorniť, že toto v žiadnom prípade nie je recenzia – recenzia by mala byť nezaujatá, čo tento článok rozhodne nie je.

Keďže ide o posledný diel knižnej série (aj keď rozdelený na dva filmy, ale to je teraz irelevantné), človek by čakal, že to filmári rozbalia vo veľkom. A po prvom pohľade na trailery to vyzeralo, že to tak aj skutočne bude. Pri príchode do kina som očakával niečo… akčné.

Chcel by som podotknúť, že tesne pred odchodom do kina som dnes dočítal tú časť knižky, ktorú film zachytáva – až po útek zo sídla Malfoyovcov. Mal som tak v čerstvej pamäti, kam ktorá scéna patrí a ktoré scény sú vycucnuté z prsta.

Uznávam, že Harry Potter a Relikvie Smrti v knižnom podaní obsahujú veľké množstvo “premýšľacích úsekov”, kde je hlavnou náplňou diskusia, úvaha a popis pocitov, čo je pre filmárov vždy problém. Je ťažké urobiť akčnú scénu, kde hlavný hrdina diskutuje, prečo ísť tam a urobiť toto. 🙂 Dalo sa preto čakať, že tieto pasáže budú silno oklieštené.

Ale nebol som pripravený na to, čo pán režisér urobil s prvou polovicou filmu. Mal som z toho len jeden pocit – celá prvá polovica filmu bola len sledom krátkych, na prvý pohľad (a pre človeka, čo nečítal) nesúvisiacich epizód. A to i napriek tomu, že sa tu vyskytli niektoré naozaj akčné pasáže (napríklad krádež Slizolinovho prívesku na ministerstve mágie).

Jednotlivé strihy na seba nenadväzovali – chvíľu sme boli tu, potom sme sa premiestnili inam a potom sme si skočili na ministerstvo po prívesok. A boli sme v lese. Nasleduje 3 minúty dlhá scéna, kde sa nič nedeje, len sa striedajú pohľady na anglické exteriéry. Na rovinu povedané, lámalo ma pri tom na spanie (čo sa mi v kine naozaj ešte nestalo).

Druhá polovica filmu už bola trošičku lepšia. Dialo sa toho viac a bolo to aj o niečo súvislejšie (aj keď nie vždy). Godricova úžľabina, strieborná laň, výlov Chrabromilovho meča a zničenie prvého horcruxu bolo naozaj podarené (scéna, kde horcrux-Harry a horcrux-Hermiona ponižujú Rona naozaj stojí za to).

A nasledovalo zase trošku nesúvislé skákanie sem a tam. Niektoré fakty boli vyslovene “tak nejak mi napadlo”, keďže niektoré potenciálne dôležité scény boli vypustené, ale tak to človek prežije. Xeno Lovegood sa dal, ale pokazila to hneď nasledujúca scéna, kde sa Lapači (alebo ako sa volajú v preklade) objavili len tak “hop z trávy a spoza stromov” (žiadne tabu na Voldemortove meno a podobné detaily). Trochu sme sa prebehli po lese a už sme aj boli v rodinnom sídle Malfoyovcov.

Záver filmu (príchod Dobbyho, záchrana Hermiony a útek k Billovi a Fleur) bol prijateľne podarený a prijateľne sa tiež držal knižnej predlohy. Tým film skončil.

Na záver ešte niekoľko mierených poznámok. Film som videl v Prahe a tak som mal k dispozíci české titulky. Stále nedokážem pochopiť, ako mohli knižní prekladatelia preložiť každé jedno meno v knihe – vzal by som im perá a počítače a poslal ich spať do školy. Lenka Láskorádová (Luna Lovegoodová), Rita Holoubková (Rita Skeeterová) a Viteály (Horcruxy), to naozaj nedokáže vyprodukovať každý.

Čo sa týka poupravených scén, na to si už človek nejak zvykne, ale vyslovene opovrhujem filmármi, ktorí si scény vymýšľajú. Keby si ich vymýšľali dobre, tak držím hubu a krok, ale keď niekto napíše scénu, ktorá ide naozaj proti atmosfére, proti charakteru postáv a proti nálade, to je naozaj na porazenie. Konkrétne rozprávam o scéne krátko po Ronovom odchode, kde Harry požiada Hermionu o tanec a sranda, sranda. Naozaj vrcholne nevhodné.

O atmosfére sa vo filme nedá nijak zvlášť hovoriť – buď je film epizodicky kúskovaný, alebo je priliš akčný. Aj keď exteriéry aj interiéry majú pochmúrny výzor, farby su tmavé a prevládajúca nálada postáv je podráždenosť a neistota, celkovo vzaté ma to neoslovilo nijak.

Soundtrack k filmu je… zanedbateľný. Pri pozeraní filmu vám ani nenapadne počúvať ho. Mal by som si ho pustiť samostatne a možno to bude iná skúsenosť.

Je naozaj dosť dobre možné, že tieto moje pocity sú silno ovplyvnené tým, že som knihu práve čítal a tak som naozaj presne vedel, čo je kde zmenené, pridané, ubraté. A v porovnaní s knihou samozrejme chýba celistvosť. A možno som len príliš náročný. Zajtra by som mal mať k dispozícii názor od človeka, ktorý knihu čítal už relatívne dávno, tak uvidíme 🙂

EDIT (26.11.2010)

Tak som sa bavil s človekom, ktorý na filme bol, no nečítal tesne pred tým knihu. Film sa mu do značnej miery páčil – vyzerá to, že pocit z filmu je dosť silno závislý aj od tolerancie diváka – ak nečakáte príliš veľa (ja už som raz taký, lepšie to so mnou nebude 😉 ), budete pravdepodobne spokojní.

3 thoughts on “Harry Potter a Relikvie Smrti – Časť 1 (Film)

  1. Paja

    🙂 bral si mi slova z ust 😀 pocula som nazory ludi, ktory knihu necitali a celkom sa v tom stracali 😀 bolo tam niekolko vtipnych scien, na ktorych som sa pobavila ale inak to veli dobre nebolo spravene . Ten odchod Rona bol vyslovene divny a tiez aj ine casti. Bola som sklamana 🙂

  2. Niqua

    s tymi prelozenymi menami mas pravdu ja tych cechov nechapem to nemozu nechat povodne mena? este ze nedali Harry Hrnciar a tie Bradavice to bolo uz moc preto som ani nechcela pozerat 7 po cz ale nedalo mi 😀 mna film velmi sklamal clovek by si myslel ze to robia iba inteligentny ludia 😀

  3. kaja

    Ja som sa na tento diel naozaj tešila, keďže Dary smrti je moja obľúbená kniha z HP ságy, ale po Fénixovom ráde od filmov čakám naozaj málo, takže som nebola až tak sklamaná. Už som si zvykla na myšlienku, že HP filmy sú určené hlavne tým, čo HP čítali, lebo ostatní sa v tom rýchlo stratia a nechápu takmer polovicu vecí. Ale tento film beriem ako jeden z tých podarených, aj keď tam boli scény, ktoré sa tam nehodili, napr ako Harry a Hermiona tancovali. To mohli vynechať… A takisto tie české titulky. Ja som z nich bola zúfala. Ale s tým už nič nenarobíme 😉 Celkovo sa mi ten film páčil, napriek určitým scénam, ktoré by som upravila…

Pridaj komentár

