Epic fail slobody tlače

Jediné šťasie je, že (zatiaľ) nie tej našej. Čo iné sa ale dá povedať na tento zákon?

V dvadsiatom prvom storočí by človek čakal, že zákony obmedzujúce základné ľudské práva budú skôr rušené, ako prijímané. V tomto prípade by sa však tento človek očividne mýlil.

Niektoré časti tohto takzvaného zákona sú už na prvý pohľad vyslovene absurdné – povinná registrácia bloggerov? Toto našťastie z prijatého návrhu vypadlo, ale tu ide okrem iného aj o princíp. Naozaj by niekto odo mňa chcel, aby som si osobne zašiel na nejaký vládny úrad a tam im povedal “Dobré ránko, mám zaregistrovaný blog na serveroch WordPress, toto je moja adresa, tak keby sa vám náhodou nepáčilo niečo, čo napíšem, prikážte mi, aby som to zmazal.”? Na čo by mi taký blog asi bol?

Je pravda, že práve na tomto blogu je tej politiky a spol. minimum (toto je len druhý článok, ak sa dobre pamätám), takže tá registrácia by bola len formalita. Napriek tomu – nevyvoláva to vo vás pocit, že vás niekto neustále sleduje a kontroluje? To sa nedá nazvať práve “právom na slobodný názor”.

Všeobecný zákaz otvorene či skryto kritizovať cirkev? Páni za týmto zákonom buď veria, že cirkev je naozaj čistá ako čerstvo napadaný sneh a každá jej kritika je teda klamstvo (o tomto by sa dalo diskutovať, ale robiť to nebudem), alebo… Alebo neviem. Nedokážem prísť na nijaký rozumný dôvod, pre ktorý by chcel niekto zákonom zakazovať kritiku cirkvi (ak na nejaký prídete, nechajte mi kometár – rád sa poučím).

Tento pseudozákon tiež prakticky obmedzuje investigatívnu novinárčinu – kto poskytne informácie o prípadných kauzách a podobných, keď stačí vyhlásiť danú skutočnosť za “tajnú” a novinár bude nútený uviesť svoj zdroj? Povedal by som, že frázou “Táto informácia je tajná” sa na úradoch u našich južných susedov začne za chvíľu oháňať každý.

Úplne najväčší vtip je ale podľa mňa schovaný v nasledujúcom vyhlásení. Tento zákon má zaistiť, aby

“každý novinár pracoval podľa rovnakých etických princípov, noriem, práv, možností a povinností.”

 

Keď sa táto veta spojí s faktom, že dodržiavanie zákona bude vynucovať štátny orgán ovládaný vládnucou stranou, dostanete veľmi pekný obrázok. Jediný problém je, že tento obrázok je karikatúra. Po (veľmi) krátkom zamyslení je jasné, kam celý tento zákon povedie – vládnuca strana sa snaží podmaniť si médiá a novinárov, ktorí ju kritizujú. Novinári dokážu vládu položiť a tak sa páni politici rozhodli, že ak sa naozaj chcú bez strachu udržať pri koryte, musia sa nejako brániť. A tak si vymysleli tento totalitu pripomnínajúci zákon – a Objektivita Tlače sa potichu a nenápadne odkráda niekam, kde ju nikto nenájde.

Môžeme len dúfať, že ju nebudú nasledovať Sloboda Prejavu, Právo Na Súkromie a ďalší.

(Zdroj: SME.sk)

One thought on “Epic fail slobody tlače

  1. vladinko

    sevas!
    to by si neveril kolko zakonov ma take ustanovenia ktore dokazu vela veci posrat…
    s tou cirkvou je to trosku zakorenene v nasej minulosti…a aj v preambule sa na to odkazuje ale tak predsa len sme demokraticky pravny stat tak nadavat sa moze na vsetko…
    ale inak suhlasim, ze tento zakon viac veci komplikuje ako ich spresnuje a zlahcuje

Pridaj komentár

