Stephenie Meyer – Twilight sága, časť 1 – Súmrak

book_jacket_of_twilightAko som pred pár dňami sľúbil, prinášam vám recenziu na knižku Súmrak od Stephenie Meyerovej. Podľa mnohých zdrojov, kritikov aj môjho okolia vraj ide o úžasnú knižku, priam svetový bestseller a ktovie čo ešte. Viete, čo sa hovorí: dôveruj, ale preveruj. A tak som sa rozhodol (aj keď zjavne nejde o príkladný exemplár môjho obľubeného žánru), že si toto dielo prečítam a zhodnotím si ho sám.

 

Musím sa priznať, že som k tejto knihe pristupoval s istými predsudkami, keďže podľa mojich informácií (ktoré neboli nijako podrobné ani overené), išlo o klasický romantický príbeh s jediným zvláštnym prvkom – mužský predstaviteľ nebol tak celkom človek. Išlo totiž o upíra. A prestava príbehu, ktorý celý pozostáva z výlevov hlbokých citov a je sladký ako med, sa mi pramálo pozdávala.

 

Ale začal som čítať. Spočiatku sa to romantickému príbehu veľmi nepodobalo, čo bolo asi dobre. Dej začína tým, že hlavná hrdinka Isabella Swanová sa presťahuje z Phoenixu k svojmu otcovi do malého mestečka Forks v štáte Washington, aby dopriala svojej mame čas s novým priateľom. Takýto “trest” si zvolila sama, aj keď sa jej to vôbec nepáči. Znamená to zmeniť spôsob života, nájsť si nových priateľov, znovu sa “zabývať”.

 

Všetko však nakoniec ide celkom obstojne, za prvých pár dní si už začína zvykať a v škole si Bella nájde aj pár prvých priateľov. Raz na obede si všimne skupinku spolužiakov, ktorí sedia bokom od ostatných a akosi nezapadajú do prostredia. Dozvie sa, že je to rodina Cullenových – všetci adoptovaní. Všetci sú na pohľad mimoriadne krásni, divčatá rovnako ako chlapci. Bella má dokonca s jedným z nich hodiny biológie, ale hneď prvá nedopadne veľmi dobre, keďže Edward (ako sa chlapec volá) sa celý čas tvári, ako by mu Bella nejakým katastrofálnym spôsobom ublížila a dokonale ju ignoruje.

 

Dni sa takto vlečú ďalej a Bella je stále viac znepokojená Edwardovým správaním a hľadá, kde spravila chybu – veď s ním neprohovorila ani slovo. A Edward ju napriek všetkému neprestáva fascinovať. Všetko sa zmení, keď sa na parkovisku pred školou stane dopravná nehoda – jedej z Isabeliných spolužiakov dostane šmyk a auto smeruje priamo na Bellu, ktorá sa od hrôzy nedokáže ani pohnúť. Zrazu sa pri Belle objaví Edward (ktorý ešte pred chvíľou stál na opačnej strane ulice) a nejakým spôsobom sa mu podarí zabrániť autu, aby Isabelle ublížilo. A z karosérii auta zanechá hlboké odtlačky dlaní.

 

Isabelle pomaly začína dochádzať, že čosi tu nie je celkom tak, ako by človek čakal. A to ju k Edwardovi ešte viac priťahuje. Od tohto momentu sa pomaly začína odvíjať príbeh lásky Edwarda a Isabelly. Vysvitá, že Edward a jeho “rodina” sú v skutočnosti upíri, no rozhodli sa “abstinovať” od ľudskej krvi, čo veľa upírov  nerobí. Kniha vrcholí stretnutím s inou skupinou upírov, ktorí nie sú natoľko civilizovaní a pokúsia sa zaútočiť na Isabellu.

 

Knižka je veľmi príjemným čítaním, ktoré časom neprestane baviť. Príbeh je naozaj príbehom romantickým, ale na druhej strane nechýba ani trochu toho napätia a akcie. Každého aspoň trochu romanticky založeného čitateľa nesklame, no treba dodať, že (aspoň podľa môjho názoru) je kniha určená hlavne pre nežnejšie pohlavie. Príbeh je totiž rozprávaný z prvej osoby cez pocity a názory Belly, a tak sa často vyskytujú pasáže, ktoré by som definoval ako “ódy na Edwarda”. 😉

 

V každom prípade, raz za čas neuškodí prečítať si aj nejakú tú “normálnu” (rozumej “nie fantasy”) literatúru. Už sa teším na ďalší diel – Nov. A každému s aspoň malým citom pre romantiku a vierou v osudovú lásku toto dielko vrelo odporúčam.

18 thoughts on “Stephenie Meyer – Twilight sága, časť 1 – Súmrak

  1. Mar3ek Post author

    Podľa informácií z internetovej stránky vydavateľstva Tatran (ktoré celú sériu vydáva) sa vydanie Zatmenia (Eclipse) a Úsvitu (Breaking Down) pripravuje na rok 2009.
    Čo nie je veľmi presná informácia, ale čo už. Budeme sa musieť nechať prekvapiť. 🙂

  2. domec

    ved uz je pat casti a je uz aj piata cast ktora je vlastne z edwardovho pohladu prva… kamoska to teras cita bo si to z dakade stiahla… aj ja si to precitam sa strasne tesim 😉 tak teras aj pre tie “muzske pohlavia ” 😀

    1. Mar3ek Post author

      Midnight Sun (ako sa tento “piaty” diel volá) v skutočnosti nie je piaty diel. Ide o príbeh Súmraku prerozprávaný z pohľadu Edwarda, autorkou definovaný ako “companion novel”, teda akýsi prídavok. Nie je však dopísaný, pretože jeho rozpísaná časť prenikla na internet, na čo autorka reagovala zastavením písania. Na autorkinej stránke je možné prečítať si tento kus v angličtine.

  3. Petra

    Zdravim!

    Pre moje skolske povinnosti sa akosi oneskorene dostavam k tymto kniham…prve dva diely som zhltla za den a momentalne sa trapim pre tretiu cast, ktoru akosi nemozem zohnat na nete na stiahnutie…uz to mam v anglictine – ale nepocitujem take uspokojenie ako v slovencine 🙂
    nemohol by mi niekto pomoct s linkom na stiahnutie tretej casti – Zatmenie – v slovencine?
    Dakujem pekne

  4. angeliq

    Ahoj, len tak pre zaujimavost sa chcem opytat ci si nahodou nezistil nieco noveho ohladne tej “piatej” casti Twilight-u…ci sa autorka uz rozhodla ho dokoncit …bola by to skoda nedokoncit ked to tak ludia zeru :D…

  5. maja

    petra..ja mám tretiu časť stiahnutu, len mám problám zohnať tie prvé dve…………..takže ak by si mi helpla tak ja helpnem tebe,,,ozvi sa na (mail nezverejnený)

  6. laura

    hmm..ahoj..ja som zatail videla iba film aa rada by som si precitala ja knihy, tak by mi nemohol niekto pomoc s linkom na vsetky 3 casti?:)..dik

Pridaj komentár

