Brisingr – recenzia

Dnes som konečne dočítal Brisingr. V skutočnosti ani nie tak dočítal, ako dopočúval, keďže som mal k dispozícii audio verziu celej knižky. Bez veľkých opletačiek vám môžem povedať, že Brisingr je dobrý. Je veľmi dobrý. Ale to vám asi veľa nepovie, takže radšej napíšem aj rozsiahlejšiu recenziu.

Pri písaní tejto recenzie sa zameriam nie na dej samotný (to urobí každý čitateľ samostatne), ale skôr na štýl a dokonalosť rozprávania príbehu. Spomeniem samozrejme aj niečo z deja, rovnako ako aj líniu faktografickú, ale to bude pre túto recenziu málo podstatné. Začnime však poporiadku.

Brisingr začína tam, kde Eldest končí, takže v stručnosti pripomeniem jeho záver – po bitke na Horiacich pláňach Alagaësie sa Eragon stretne s Murtaghom, súboj prehrá, príde o meč a Murtagh mu oznámi, že ich spoločným otcom je Morzan. Murtagh sa nakoniec vzoprie rozkazom a nechá Eragona žiť, no varuje ho, že viac krát sa to už nestane. Eragon sa následne stretáva s Roranom, ktorý ho prinúti sľúbiť mu, že spolu zachránia Katrinu od Razakov.

Samotný Brisingr potom začína o niekoľko dní neskôr, keď sa Eragon, Saphira a Roran chystajú zaútočiť na Hellgrind a zachrániť Katrinu. Celý začiatok knihy je mierne spomalený – vyskytuje sa v ňom viac úvah a rozhovorov, ako akcie.

Paoliniho opisy prostredia sa od knihy ku knihe zdokonaľujú a výnimkou nie je ani Brisingr – opisy sú pestrejšie a malebnejšie, lepšie vystihujú a dotvárajú príbeh a momentálne psychické rozpoloženie hrdinov. Veľký krok urobil Paolini aj v opise stavu mysli a citov jednotlivých postáv – už to nie je len konštantné odhodlanie na strane Rorana a neistota a zahanbenie Eragona z jeho citov k Aryi. Popis psychiky sa dostáva na novú úroveň, čo, vzhľadom na to, že kniha obsahuje veľmi veľa úvah a vnútorných rozhovorov, zlepšuje celkový pocit z prečítaného. Pozitívom je taktiež to, že Brisingr si zachováva charakteristickú črtu Eldesta, konkrétne paralelné rozprávanie, ktoré tiež zaznamenalo zdokonalenie. Počet popisovaných dejov, ktoré sa odohrávajú na rôznych miestach v rovnakom čase, sa zvýšil z dva na tri až štyri, čo zdokonaľuje čitateľov prehľad o rozpoložení Alagaësie.

Všetkých, ktorí sa tešili na dynamický dej s množstvom akcie typu “sword and sorcery”, bude Brisingr pripadať trochu nečakaný a to z jedného jediného dôvodu – Paolini si dal záležať na detailnom rozpracovaní politickej situácie v jednotlivých táboroch, a tak sa dočkáme rôznych vedľajších epizód, ako napríklad voľba trpasličieho kráľa alebo morálna dilema Nasuady pri Roranovom neuposlúchnutí rozkazu. Politika možno príde čitateľom málo zaujímavá až nudná, ale podľa mňa dodáva knihe na “historickej vernosti” (samozrejme v rámci daného sveta).

Postupom deja sa Brisingr zrýchľuje – vrcholom prvej polovice diela (ktorá sa odohráva hlavne v tábore Vardenov) je druhý súboj “bad guys” vs. “good guys”, teda Murtagh s Tŕňom proti Eragonovi so Saphirou. Celým dejom sa taktiež prepletá motív hľadania nového meča pre Eragona, keďže Zar’roc si vzal právom prvorodeného Murtagh. Druhej polovici diela dominuje voľba nového kráľa trpaslíkov (v Tronjheime) a problémy s tým spojené, neskôr potom návšteva hlavného mesta Elfov – Ellesméry, kde Eragon hľadá vedomosti o pôvode Galbatorixovej (a Mutaghovej) moci a tiež nový meč hodný dračieho jazdca.

Dielo končí opäť u Vardenov, keď Eragon pomôže dobiť obliehané mesto a stretne sa s ďalším Tieňom. Podobne, ako to bolo v prípade Eldesta, aj koniec Brisingru je horko-sladký – na jednej strane smrť, na druhej strane odhodlanie a nádej na zvrhnute Galbatorixa.

Romanticky založených čitateľov určite sklame, že téma Eragon – Arya je takmer úplne vynechaná (s výnimkou zopár strán). Na druhej strane konečne do deja zasiahne Galbatorix, ukáže sa, kto otehotnie (ako Paolini naznačil už dávnejšie) a zistíme tiež, kto zomrie (taktiež naznačené autorom). Dozvieme sa viac o urgalskej kultúre, o minulosti Nasuady a Ajihada a do deja väčším podielom zasiahnu pravé mená.

Môj celkový dojem z knihy je výborný, kniha sa dobre číta (počúva), nie je nudná a priaznivcov Eragona určite nesklame.

Na záver recenzie by som ešte chcel uviesť celkom zaujímavý zoznam zásadných otázok a odpovedí, ktoré Brisingr poskytuje:

• Zachráni Roran Katrinu?
  • Zostane Nasuada hlavou Vardenov?
  • Odstráni Eragon Elvinu kliatbu?
  • Stane sa Orik novým kráľom trpaslíkov?
  • Je Morzan skutočne otcom Eragona?
  • Aký je zdroj Galbatorixovej moci?
  • Aká zbraň je zakopaná pod koreňmi stromu Menoa? (Skala Kuthian a druhá časť Solembumovho proroctva však zostáva záhadou)

Bodku za recenziou by som chcel dať odporúčaním – táto kniha naozaj stojí za to. Atra esterní ono thelduin.

30 thoughts on “Brisingr – recenzia

1. Kubo

Mohol by si my napisat na mail trochu obsirnejsiu recenziu-obsah?Alebo nejaku stranku-blog kde je slov. preklad lebo by som si to rad precital ;D…..Pis na mail (adresa nezverejnená) pripadne hocikto kto vie nieco o tom…….Dakujem moc pekne:D

2. MelkornSVK

Recenzia je v pohode ale akurat ma drazdi aby som to konecne precital ale SR preklad je dost daleko…… autorovi recenzie> nemohol by si mi prosim poslat obsirnejsie nieco o deji akurat bez toho kto zomrie a pod alebo nejaky link na moj mail kde sa da stiahnut aspon nejaky preklad lebo ozaj sa na tu knihu neviem dockat a rad by som to cital hned…. Dik

3. cleon

Asi sa budem opakovat aj mna velmi zaujima obsirnejsia recenzia… taktiez mi ju mozes poslat na email…. ale ak by si kazdemu posielal obsirnejsiu recenziu zabralo by to docela vela casu… tak ju jednoducho hod na web…

A verejne sa ospravedlnujem za pravopis…

4. Melkorn SVK

Sevas kamko tak sa zasa pytam aj ked uz nie k deju… na webw som nasiel nejaky ten amaterrsky preklad len som urobil chybu ze som ho nestiahol ked tam bol… teraz ho zrusili a neviem kde nataham ten brisingr lebo som precital 5 prvych kapitol a ma to ozaj chytilo.. nemas nahodou nejake info alebo nevies kto ho ma popripade uz aj nejaky ten link alebo cosi podobne???? pis pleas na maila…

diky