Anne McCaffrey – Drakeni z Permu 1 – Dračí úsvit

Po dlhšom čase tu mám nový zápis do “čitateľského denníka”. Tento raz som sa pustil do cyklu Anne McCaffrey Drakeni z Permu v českom preklade. Tento výber nebol čisto náhodný, ale urobený na základe dvoch vecí. Po prvé, Wikipedia hovorí na svojich stránkach o Christopherovi Paolinim, že jeho tvorba je ovplyvnená tvorbou Anny McCaffrey. Po druhé, kvôli debate s jedným “fóristom” o tom, ako Paolini celý Odkaz okopíroval, kde tento “odborník” spomenul aj túto sériu.

 

Najprv poznamenám, že celá séria má celkovo osem častí, takže je dosť rozsiahla. Ja som prečítal prvú časť nazvanú Dračí úsvit, ktorá hovorí o vzniku Permských jazdcov. Ale už na prvej strane ma čakalo riadne prekvapenie. Drakeni z Permu napriek svojmu názvu nie sú dielom zaraditeľným do fatasy žánra. V skutočnosti ide o sci-fi, ktorá je zasadená do bližšie neurčenej budúcnosti (ale podľa všetkého dosť vzdialenej). Takže každý, kto čakal niečo typu Eragona bude sklamaný (rovnako ako som bol ja).

 

Príbeh sa začína na vesmírnych lodiach, ktoré nesú kolonistov na novú planétu Perm. Po päťnásťročnom putovaní sa lode blížia k svojmu cieľu, vylodenie sa podarí a kolonisti si zvykajú na nové prostredie, skúmajú tamojšiu flóru a faunu a snažia sa čo najlepšie adaptovať. Raz sa stane, že dve deti narazia na hniezdo plné liahnucich sa vajíčok zlatých “dráčikov”. Ide o malé zvieratá so stavbou tela podobnou klasickej predstave draka, ale v prevedí veľkosti mačky. S niekoľkými z týchto mláďat sa spriatelia a začnú tak nový trend v kolónii. Dráčikovia sa stávajú domácimi zvieratami.

 

Príbeh pokračuje ďalej rozvíjaním línie problémov kolónie a ich riešením za pomoci dostupnej technológie (ktorá je mimochodom mimoriadne vyspelá). Hlavný konflikt je odhalený približne v polovici knihy, keď začne kolóniu ohrozovať tajomný “spad vlákien”. Ide o organizmy neznámeho pôvodu, ktoré pri kontakte s organickou hmotou túto okamžite rozožierajú. Začína sa kríza, ktorú nie je možné vyriešiť dostupnými prostriedkami a tak je nutné siahnuť k drastickým opatreniam.

 

Je povolaná hlavná biologička kolónie a dostáva za úlohu vyšľachtiť nový druh odvodený od dráčikov. Ten by sa mal stať hlavnou zbraňou proti spadu, ktorý je stále zahadou a planétu bude ohrozovaťperiodicky v trvaní niekoľko rokov. K slovu sa dostávaju bioinžinierske metódy inej rasy a technoogia manipulácie s génmi. Výsledkom pokusov je naozaj nová životachopná rasa drakov, ktorá dorastá dostatočnej veľkosti na to, aby dokázala na svojom nosiť chrbte ľudí ako jazdcov. Tak sa začína existencia dračích jazdcov z Permu. Celá kniha končí prvou bitkou dračích jazdcov s vláknami a ich vítazstvom.

 

Čo sa týka poňatia sveta, dielo je neodškriepiteľne sci-fi. Svet neobsahuje mágiu a striktne sa riadi fyzikálnymi zákonmi. Dráčikovia sa dokážu teleportovať, draci potrebujú na chrlenie ohňa žrať horninu s obsahom fosforu, ľudia dokážu manipulovať s génmi a vôbec používajú moderné vybavenie. Táto kniha nepripomína Eragona ani len tým povestným okrajom.

 

Jediná spoločná črta oboch diel je poňatie jazdcov ako sily ochraňujúcej ľudstvo (čo zas nie je až také nečakané; keby boli jazdci niečo obyčajné, neboli by v centre pozornosti) a spôsob komunikácie drak-jazdec (ale už nie jazdec-drak). Drak so svojím jazdcom komunikuje telepaticky, no jazdec môže odpovedať len verbálne, t.j. nahlas, zrozumiteľne a ústami. 😉

 

Celkovo musím priznať, že kniha ma prekvapila (negatívne) a hlboko sklamala. Nemal som z jej čítania ani trochu potešenie a som si istý, že po ďalšej časti cyklu Drakeni z Permu už nesiahnem. Každý kto hľadá niečo podobné Eragonovi by sa mal radšej poobhliadnuť po ničom inom.

3 thoughts on “Anne McCaffrey – Drakeni z Permu 1 – Dračí úsvit

  1. Arielis

    wau 😀 😀 😀 no…. zaujímavá kniha, ktorú si zaručene neprečítam. Niektoré veci a poňatia by som tam nestrpela. A vážne podľa deja to má veeeeeeeľmi ďaleko od Eragona a spol. Marek poklona, že si to vôbec prečítal. Ja by som to nevydržala a zatvorila 😉 . My zarytí “fantazisti” sme ti vďačný za skoré varovanie 😉 . Konec táto kniha 😀 😀 . Ale mať takého mini dráčika doma, to by bolo milé 🙂 .

  2. Ganimoth

    Sice trochu gravedigging (vzhledem ke stari tohoto prispevku), ale koneckoncu je to prvni odkaz co google vyhodi pri zadani Drakeni z Permu, tak bych jen k tomu prihodil nejakou tu poznamku pro ty, co to budou cist po leteceh jako ja. Jen na okraj, tenhle prequel byl napsan mnohem pozdeji nez prvotni trilogie, ktera vesmes prinesla serii slavu, a v ktere jsou scifi prvky (technika atd) zastoupeny v mnohem mensi mire (ztrata vedomosti kvuli postupne degeneraci spolecnosti). Jinak zjevne se tu klasicky projevilo nemistne ocekavani, osobne se mi ta kniha libila hodne, ale pokud bych sam srovnaval s Eragonem, tak bych byl asi take zklamany. Ne z kvality (osobne Eragona moc nemusim), ale kvuli znacne odlisnosti. Osobne bych doporucil precist si puvodni trilogii pro radne posouzeni, ale to uz je na Vas :).

  3. Simone

    Ja musim suhlasit s Ganimothom….Tuto knihu,ktora je tu rozobrata som citala davno predtym,nez existoval Eragon, objavila som ju nahodou…a pre tych,co chcu citat tuto seriu je mozno vyhoda zacat tou knihou,pretoze je to taky uvod,jak sa to cele zacalo…a skutocne ta spisovatelka nepisala od veci,radila sa s vedcami atd,no a ak by ste necitali eragona a neporovnavali to s nim, inak by ste to videli…potom som nadviazala na tu povodnu trilogiu a bolo to pre mna ako pokracovanie:)…prave by som chcela upozornit,ze ta trilogia je mozno popularnejsia, ale dala som to precitat jednemu znamemu bez toho,aby vopred cital Draci usvit a on tomu teda nerozumel nejak extra,prislo mu to jak keby tomu malo daco predchadzat(jak sa tam ti ludia dostali,preco tak ziju a pod) – takze z vlastnej skusenosti si myslim,ze je lepsie precitat najprv Draci usvit…zas som citala,ze tieto knihy su sci-fi/fantasy, takze ciste sci-fi to nie je…predsa len su tam tie draky, co teda je prvok fantasy (aj s tym teleportom a telepatickym dorozumievanim),pretoze take stvorenie by podla fyziklanych zakonov ani nevzlietlo 😀 a to teda nehovorim o tom “medzimezi” a sposobe parovania pri liahnuti atd atd…

Pridaj komentár

