Kroniky Narnie: Princ Kaspián

Akosi sa mi podarilo pozrieť si film Kroniky Narnie: Princ Kaspián (The Chronicles of Narnia: Prince Kaspian, IMDB). Neviem, ako som k tomu vôbec prišiel, ale stalo sa. 😉 No čo vám budem vykladať, nijaký úžasný zážitok sa nedostavil.

 

Už pred začiatkom sledovania som mal pochybnosti o kvalite daného filmu. Vzhľadom na film minulý (Kroniky Narnie: Lev, šatník a čarodejnica, IMDB) som nečakal, že by išlo o niečo úžasné a porovnateľné napríklad s filmovou trilógiou Pán Prsteňov, ale výsledok ma aj tak prekvapil. Je jasné, že vzhľadom na rozdielnu divácku cieľovú skupinu sa tieto dva filmy nedajú porovnávať dejovo, no kvalitou spracovania snáď áno (aj vďaka porovnateľnému rozpočtu – KN:PK 200 miliónov USD, LotR trilógia 280 miliónov USD; zdroj: Wikipedia.org).

 

Tak začnime. Hneď na začiatku je potrebné spomenúť, že film je detský. Osobne by som ho radil niekde do vekovej kategórie 10 až 15 rokov. A aj to len za predpokladu, že divák sa vo fantasy žánri orientuje len zbežne až vôbec. Celý film je variáciou na “Zlý strýko uzurpátor vs. dobrý synovec”, a v danom duchu sa odvíja zápletka. Dejovo je film teda dosť schematický, no poňatie Narnie ako krajiny “za zrkadlom” je celkovo zaujímavé, za čo však nesie zodpovednosť autor knižnej predlohy (C. S. Lewis) a nie tvorcovia filmu.

 

V technickom spracovaní a “uveriteľnosti” (ak sa o niečom takom dá vo fantasy hovoriť) je film slabý. Rôzne hovoriace zvieratá a čarovné bytosti sú síce výborne animované, ale aj tak im chýba istá iskra (čo je pravdepodobne len môj subjektívny názor). V oblasti spracovania bojových scén je veľa čo doháňať. Film samozrejme obsahuje stret dvoch armád, no keď sa na scény pozriete bližšie, vyzerajú armády relatívne malé (tak 200 až 300 bojovníkov na každej strane). Tento fakt je najlepšie vidieť pri pohľadoch zo vzduchu, keď sa na bojovom poli hemží asi tak 40 príslušníkov “tých zlých” a asi 60 “tých dobrých”. Takže žiadne masové scény nehrozia.

 

V oblasti realistickosti sú tiež medzery. Keď má niekto krátky luk a dostrelí s ním efektívne na 80 metrov vzdialenosti, to je na zamyslenie (samozrejme len pre takých otrasných puntičkárov, ako som ja) a keď niekto zneškodní útočiaceho nepriateľa tým, že ho týmto (dreveným!) lukom udrie po hlave, tak to už je príliš.

 

Keď to zhrniem, tak získam film, pri ktorom sa zabavíte, ak sa nebudete príliš zaujímať o fantasy a nie ste prílišne puntičkárski. Z pohľadu mladého diváka bude film zaujímavý každopádne.

2 thoughts on “Kroniky Narnie: Princ Kaspián

  1. cuchra

    Ja neviem, ale myslím, že C.S. Lewis nikdy nepísal Fantasy. Z tohto dôvodu mi zdá “Princ Kaspián” slabší, ako “Lev, šatník a čarodejnica”. V Kaspiánovi sa totiž, podľa mňa, podstatne viac vzdialili od knižnej predlohy, čím v mnohom dielo stráca obsah a stáva sa niečím, čím zrejme nemalo byť.
    Kroniky Narnie sú alegorickou rozprávkou, v ktorej autor na pozadí fiktívnej krajiny hovoriacich zvierat vykresľuje rozpor dobra zla, s ktorým prichádza do kontaktu dieťa.

  2. Mar3ek Post author

    Takmer vo všetkom máš samozrejme pravdu. Naozaj ide o alegorickú rozprávku zameranú na detský svet dobra a zla, ale pojem alegorická rozprávka platí tak maximálne na Slovensku.
    V skutočnosti naozaj o fantasy ide. Minimálne podľa servera Wikipedia.com a jeho zoznamu podžánrov fantasy sa Kroniky Narnie radia medzi tzv. vysokú fantasy a detskú fantasy.
    Je mi ľúto, že nemôžem prispieť vlastným názorom, ale bohužiaľ, tieto knižky ma nejako obišli.

    Podrobnosti v angličtine tu.

Pridaj komentár

