Andrzej Sapkowski – Sága o zaklínačovi

ZaklnačĎalšia fantasy knižka (alebo lepšie séria), ktorú mi odporučil Janči (zdravím 🙂 ). No, čo – nemal som čo robiť, začal som čítať. Čo som sa dočítal? Že Janči má jednoducho vycibrený vkus…

 

Dielo A. Sapkowskeho ani zďaleka nepatrí medzi tie novšieho dáta – veď prvá z kníh o zaklínačovi Geraltovi vyšla už v roku 1993 – ale to v žiadnom prípade neznamená, že by patrilo do starého železa. Príbeh Ságy sa točí okolo zaklínača Geralta z Rivie a dieťaťa Prekvapenia – princeznej Ciri. Zaklínači, to sú ľudia so špeciálnym výcvikom, ktorí podstúpili mutáciu a zameriavajúci sa na boj proti príšerám všetkého druhu – cynickí, málovravní a uzavretí do seba. Ciri je sirota – celá jej rodina bola zabitá v priebehu vojny s Nilfgaardom. Jej samej sa podarilo uniknúť plameňom horiaceho mesta aj okupačým armádam (aj keď sama nevie, čo sa vtedy presne stalo). Stretla sa s Geraltom a on ju prijal pod ochranné krídla, tak ako hovorí staré elfské proroctvo. A vtedy sa rozbiehajú udalosti, ktoré ovplyvnia celý svet.

 

Postupne sa dozvedáme ďalšie informácie o Geraltovi a Ciri (ale aj ďalších hlavných postavách) a aj o Ithlininom proroctve, ktoré týchto dvoch spája. Na scénu sa postupne dostávajú čarodejnice a čarodejníci, panovníci a ich poskokovia, špióni, vojaci, zbojníci a ďalší.

 

Vaesse deireadh aep eigean
– niečo končí, niečo začína

Veta, ktorá presne vystihuje celú Ságu o zaklínačovi. Tento elfský citát prelína celým dejom – ako ústredné moto celého rozprávania.

 

Sága sa skladá z piatich knižiek (Krev elfů, Čas opovržení, Křest ohněm, Věž vlaštovky a Paní jezera), ktoré majú od približne 320 do 600 strán (brožované vydanie). Celá sága je písaná mimoriadne zložitým štýlom – je bežné, keď autor opisuje 3 či 4 rôzne dejové línie odohrávajúce sa paralelne, ale na úplne rôznych miestach. V poslednom dieli je dej opisovaný dokonca v šiestich, možno aj siedmich dejových líniách naraz. To síce mimoriadne sťažuje čítanie, ale keďže sú jednotlivé línie všetky rovnako pútavé, udržiava čitateľa v stálom napätí.

 

Dej je napínavý, málokedy statický a na mnohých miestach priam až naturalistický (opisy vojnových stretov, popráv a podobne). Táto naturálnosť je však opodstatnená – časy sú ťažké, silnejší prežije.

 

Sága je mimoriadne podarené čítanie pre kohokoľvek, aj keď o vekovom obmedzení by sa hovoriť dalo. No ak máte viac ako 12 rokov a nie príliš bujnú predstavivosť (ak takú predstavivisť máte, aspoň rokov 15), je knižka pre vás. A pre fantasy fajnšmekrov by bola chyba neprečítať toto skvelé fantasy dielo.

5 thoughts on “Andrzej Sapkowski – Sága o zaklínačovi

  1. Arielis

    Počula som o kvalitách tejto ságy a na odporúčanie tvoje 😉 i vďaka poznatkom získaných od iných ľudí som sa sama rozhodla otestovať tieto výborné knižky. Nedočítala som ešte ani jednu 😉 😉 ale začiatok ma nesmierne zaujal a pevne dúfam, že tak ako iné fantazy i táto sága ma očarí 🙂 …. ( moc sa tešinkám 😀 zatiaľ je to napínavé)

  2. arielis

    Uz som na poslednej knihe 😀 a horím nedočkavostou ju dočítat 😀 . V mojej hlave sa už rysuje obraz konca, ktorý dúfam nebude taký ako si myslím 😦 . 😉 uviidi sa, ale skvela kniha, dalšia čo ma dojala 😀 😀 Sapkowski je jednoducho kvalitka 😉

  3. Pru

    Mili moji partaci! NEEXISTUJE nic lepsieho ako Zaklinac to vam hovorim! teda sice cokolada je mocny super :p ale aj tak!
    jaaaa uz sa neviem dockat vianoc jak moj mobil bude cely pozaklinacovany a dovtedy ma asi trafi slak a vymyslim daky dracak 🙂 Jou nex zije zaklinac,vianoce, dracak a cokolada 🙂 !

  4. Milos

    Chcel by som sa spýtať aký je rozdiel medzi knihami o zaklínačovi, ktoré sú v sérii 4 a ságe o zaklínačovi ktorých je 5?

Pridaj komentár

